Woensdag 13 juni 2012

Vandaag weer een drukke maar leuke dag voor de boeg. Omdat er veel geregeld en gereden moest worden, moesten we redelijk vroeg uit de veren, maar niet zo vroeg als Carla! Zij was 's morgens heel vroeg al richting Glasgow vertrokken om het vliegtuig terug naar Nederland te nemen, en zo waren we nog met 12 mensen van de groep en uiteraard onze Paul en Arie (wat zouden we zonder hen moeten beginnen :-)) over. Na een stevig ontbijt werd het programma van vandaag besproken. Na het inpakken van de outdoorcamper (en zoals later zou blijken het maken van een groepsfoto van de groep zoals we uiteindelijk de reis af zouden maken) zouden we met de bus richting Oban vertrekken alwaar een rondleiding door de whisky-distilleerderij plaats zou vinden. Ondertussen zouden Paul en Arie twee tentjes regelen en ergens aan aanhanger zien te huren want na vandaag moesten we echt afscheid nemen van onze trailer. De tentjes waren nodig om Paul en Arie te kunnen laten slapen, want de bus had maar 12 tentjes op het dak en dat was dus precies genoeg voor het aantal gasten. Wel zouden we voordat we echt Oban zouden verlaten, nog even langs de trailer gaan om de spullen die maandag achtergebleven waren, eruit te halen. We zouden immers vandaag dit mooie stuk van Schotland definitief verlaten om onze reis te vervolgen richting Fort William. Maar eerst dus de rondleiding door de distilleerderij. Helaas mochten binnen geen foto's gemaakt worden maar van de buitenkant en net voor de rondleiding was er gelegenheid te over.

Nadat we de rondleiding met de nodige proeverijen achter de rug hadden, bleken Paul en Arie nog niet helemaal klaar te zijn met het regelen van de aanhanger en de tentjes dus doken wij naar goed Schots gebruik nog even een pub in voor een lekkere kop koffie of thee. Nadat wij alles ophadden, waren Paul en Arie ook zover en konden we door naar de zalmrokerij in Tynault. Na de rondleiding mochten we zalm op diverse manieren klaargemaakt proeven en hebben we ook meteen geluncht. Na de lunch was er nog tijd over voor de nodige souvenirs en een kleine wandeling door de werkelijk schitterende omgeving van Tynault. Uiteindelijk eindigden we bij de trailer om daar de spullen uit de tenten te halen voor diegenen die daar geslapen hadden.

Daarna op weg naar de camping aan de voet van de Ben Nevis. Onderweg gaf Paul nog wat tips voor de beklimming van morgen. Op de camping aangekomen gauw de bus neergezet en naar het restaurant gelopen een kleine kilometer verderop voor het diner. Het was de 2e dag dat Nederland moest voetballen en we zouden na het eten nog proberen een pub te zoeken voor het laatste deel van de wedstrijd maar helaas hebben we dat niet meer gehaald. Achteraf was het misschien ook niet zo'n ramp want het personeel hield ons trouw op de hoogte van de stand en Nederland had toch verloren. Na het eten dus maar lekker terug naar de bus gelopen en nadat iedereen de juiste voorbereidingen getroffen had, zochten we niet al te laat onze tentjes weer op. We waren inmiddels met genoeg gasten om allemaal op de bus te slapen voor wat later zou blijken de laatste nacht in/op de outdoorcamper zou worden.