Donderdag 14 juni 2012

En toen was het ineens zo ver: De Beklimming van de Ben Nevis!!! stond voor vandaag op het programma. Eerst werd er uiteraard even stevig ontbeten want we zouden een heuse inspanning moeten leveren vandaag. Overigens niet allemaal, Sandra en Alwin hadden besloten niet mee te gaan naar het topje en zij zouden, eigenlijk met Arie, maar die moest zo bleek later met de bus op pad, het dorpje Fort William gaan ontdekken.

Nadat iedereen zich voorzien had van voldoende water, de nodige mondproviand en ikzelf me nog een goede wandelstok aangeschaft had, vertrokken we naar het informatiecentrum. Daar maakten we kennis met de beide gidsen die ons vandaag zouden begeleiden en na de nodige instructies vertrokken we naar boven.

Er was ons gewaarschuwd dat we gewoon lekker ons eigen tempo moesten blijven lopen en aangezien ik de langzaamste was en bang om ergens alleen achter te blijven, bleven Paul en de laatste gids gezellig bij mij lopen.

De tocht naar boven is echt grandioos. Ik weet niet of ik het zo vlug nog een keer zou doen maar wat heb ik genoten van de geweldige natuur onderweg. Bijna halverwege zijn we gestopt (en heeft de rest op ons gewacht) voor de lunch en iets verder kwamen we bij een waterval waar we ook de flesjes water opnieuw konden vullen. Bij de lunch werd ons gewaarschuwd om even goed na te denken want dat was zo ongeveer het laatste punt vanaf waar je nog alleen terug zou kunnen gaan en als je dus al uitgeput zou zijn, zou het verstandiger zijn om terug te keren maar gelukkig voelde iedereen zich goed genoeg om de tocht te vervolgen.

Uiteindelijk heb ik er 5 uur en drie kwartier over gedaan om helemaal boven te komen maar het was echt meer dan de moeite waard!!!! We hebben zelfs door twee vrij grote sneeuwvlaktes heen moeten lopen, een vreemde gewaarwording halverwege juni. Helaas ging de tocht naar beneden wel sneller (ik zal er ongeveer 3 uur over gedaan hebben) maar ook met veel meer ongemakken gepaard maar ik heb het gehaald!!!! Onderweg naar beneden was er wel een taxi voor me besteld bij de herberg omdat ik ondertussen zo stijf was van het de hele dag lopen en klimmen/afdalen en daar was ik achteraf ook heel gelukkig mee. Het laatste stuk is Paul weer bij me gebleven en bij de herberg stonden Dineke en Roland nog op ons te wachten dus met zijn viertjes vertrokken we met de taxi naar de camping. Daar aangekomen heb ik eerst een warme douche genomen, waarna we lekker gegeten hebben. 's Avonds nog een slaapmutsje op alle bikkels die de Ben Nevis beklommen hadden gedronken en niet te laat de tent opgezocht.

Paul en Arie waren na het eten helaas weer vertrokken naar het restaurant want nadat Arie overdag de bus had laten controleren bleek dat daar toch echt wat onderdelen aan vervangen moesten worden. Zo was dus besloten dat we met vervangend vervoer verder zouden trekken. Paul en Arie gingen vanwege de WIFI-verbinding naar het restaurant om daar naar alternatief vervoer te zoeken. In eerste instantie was het de bedoeling dat de bus Maandag klaar zou zijn maar later zou blijken dat wij die niet meer terug zouden zien en hebben we de rest van de vakantie met een klein taxi-busje rondgetoerd.